Tréfli

Pörkölttel töltött go-gombócok

2017. június 06. - Hársfalvai Hajnalka

Szerintem sokunkban merülnenk fel nosztalgikus érzések a tunkolás szó hallatán. Ki ne szerette volna a pörköltös ebédek után a jó duci fehérkenyérrel kimártogatni a megmaradt szaftot? Ez az élmény ihletett meg abban, hogy elkészítsem ennek a szép magyar szokásnak a street food változatát. Ugye milyen klassz is lenne az utcán sétálgatva pörköltet enni, a már Jól bevált tunkolási rituáléval egybekötve? Ìgy villant be a gôzgombòc ötlete. A gombòcokba töltöttem a húst és nyakonöntöttem ôket a szafttal, így ötvözve minden jòt, amit csak magában rejt ez a jò magyar étek. Annyit azért csavartam a dolgon, hogy hû legyek a tréfliskedô szokásaimhoz, hogy a markapörköltet megbolondítottam egy kis reszelt narancshéjjal. Ettôl aztán kifejezetten pikáns lett az összhatás. 

unnamed.jpg

Hozzávalòk 4 fôre:

A gombóchoz:

  • 250 g búza finomliszt
  • 1,5 - 2 dl víz
  • 25 g cukor
  • 1 teáskanál élesztôpor
  • 1 teáskanál sütôpor
  • 2 evôkanál étolaj

A pörkölthöz:

  • 500 g marhacomb nagyon apróra kockázva
  • 3 fej paradicsom
  • 2 fej tv paprika
  • 1 fej vöröshagyma
  • 3 gerezd fokhagyma
  • Fél hegyes erôs paprika
  • 2 teáskanál ôrölt pirospaprika
  • 1 teáskanál ôrölt fûszerkömény
  • 1 teáskanál lestyán
  • 2 Maggi pörköltkocka
  • Sò, bors
  • 3 dl húsleves alaplé
  • 2 dl száraz vörösbor
  • 1 narancs

A pörkölttel indítok. A felkockázott vöröshagymát megfuttatom egy kis olajon, mikor üveges hozzáadom a húst és alaposan megpirítom Majd hozzáadom a pirospaprikát. Néhány perc elteltével felöntöm az alaplével és  hozzáadom az összes fûszert. Mikor felforrt takarékra veszem és fél òráig fôzöm. Addig a paradicsomot és a paprikákat felkockázom és egy botturmix segítségével pépesítem, Majd a pörkölthöz adom. Mikor megint forr, belezuttyantom a bort is. Kb másfél óra mùlva mikor már majdnem puha, belereszelem a narancs héját és belezúzom a fokhagymát is. Ha kész, leveszem a tûzrôl és egy szûrô segítségével különválasztom a hùst a szafttòl. A szaftot visszateszem forrni és beledobok egy kis kocka vajat, hogy szép fényes legyen. Ha túl híg, kukoricakeményítôvel sûrítek rajta.Amikor fô a hús van idôm a tésztával is foglalkozni. Alaposan összedolgozom a hozzávalòkat és kb 10 piercig gyúróm, hogy szépen összeálljon. Ezútán fél órát pihentetem. Ha szeretnénk az esztétika oltárán is áldozni , akkor egy konyhai mérleg segítségével egyenlô méretûre szaggatjuk ôket. Kb 20 grammosakkal dolgoztam. Egy sodrófa segítségével kinyújtom kör alakúra a tésztalabdákat és beletöltöm a húst, összelapogatom alul és beteszem a bambusz gôzölôbe. Nekem 6 gombóc fért bele. Negyed óra alatt gôzölöm öket. Mikor készen, vannak nyakon öntöm ôket a szafttal, egy kis tejföllel, megszórom petrezselyemmel és felkarikázott csemegeuborkával tálalom ôket. Valami egészen elképesztôen nagy élmény így enni a pörit!

unnamed-2.jpg

süti beállítások módosítása