Tréfli

GOODFOOD- Indiai bárányborda - kesudiószószban

2016. november 10. - Hársfalvai Hajnalka

Nem olyan rég arra vetemedtem, hogy beküldtem az egyik receptemet a Good Food magazinba. Nagyon izgatottan vártam, hogy megjelenjen a lap. Már reggel tudtam, hogy kijött a lapszám, de csak délután vettem meg. Megfogadtuk, hogy csak aznap este fogjuk fellapozni. Vettünk hozzá egy üveg pezsgőt, amely jól jöhetett volna mindkét esetre: ha megjelenik azért, ha meg nem akkor azért.

Oldalról-oldalra haladtunk, és láss, csodát: benne volt.

img_1490.JPG

Íme a megjelent olvasói levelem, és a recept:

Kedves Szerkesztőség!

Évekkel ezelőtt ismerkedtem meg az indiai konyhával, amelynek azóta is a nagy szerelmese vagyok. Akkoriban költöztünk egy panjabi étterem szomszédságába. Munkából hazamenet a hely mellett elhaladva mindig megcsapott az a varázslatos illatkavalkád. Úgy éreztem, hogy én is részese akarok lenni ennek a konyhában zajló mágiának. Úgyhogy betértem egy indiai fűszerboltba, ahol megismerkedtem a boszorkánykonyha hozzávalóival. Ahogy hazaértem a beszerző útról rögtön belevetettem magam a kis konyhámba és alkimista módjára elkezdtem a kísérletezést a vadóc  kardamommal, a zsenge korianderrel, az élénk zöld chillivel, és a naplementében szikrázó sivatagi homok színével vetekedő kurkumával. Fantasztikus volt olyan ízekkel találkozni amit azelőtt még csak hírből sem ismertem

Eleinte az internetről ollóztam össze a recepteket, aztán ahogy telt múlt az idő lett néhány saját költeményem is.
Íme a kedvencem: Indiai bárányborda görögszénás- kesudiószószban
Remélem más is olyan örömét leli majd benne mint én.

Hozzávalók :
Az alap-pasztához :
- 15 dkg nyers sózatlan egy éjszakára vízben beáztatott kesudió
- 2-3 szem kisebb zöldchilli ( attól függően hogy ki mennyire szereti a csípőset )
- 4 gerezd fokhagyma
- kis víz

A többi hozzávaló:
- 1 kg bárányborda  (felszeletelve és egy éjszakára bepácolva olajban és garam masala fűszerpasztában)
- 1 fej lilahagyma
- 3 evőkanál üveges garam masala fűszerpaszta
- 1 dl paradicsompüré
- 1,5 dl tejszín
- 2-3 evőkanál szárított görögszénalevél

A recept sarkalatos pontja a jó bárány. Nagyon fontos, hogy igazi zsenge bárányhúst találjunk. Budapest hemzseg a jobbnál jobb beszerző helyektől. Jómagam rátaláltam egy remek török hentesre a körúton, ahonnan bátran bármikor tudok bordát, de egyéb finom falatot is venni.
A húsokat érdemes egy éjszakára bepácolni. Egyszerű étolajat összekeverünk egy evőkanál garam masala fűszerkeverékkel,sóval és borssal és ebbe forgatjuk bele a bordaszeleteket.

Másnap a főzést az alap-pasztával kezdjük. Botmixerrel összeturmixoljuk az összes hozzávalót. Egy sűrű masszát fogunk kapni. Nem kell aggódni, mert bármennyire is alaposak vagyunk, nem lesz tökéletesen krémes az állaga, hiszen a kesudióból néhány apróbb darab így is úgyis benne fog maradni, dehát nem pont ezt hívják rusztikusnak ? :-)
Ezt követően bekapcsoljuk a sütőt, légkeveréses üzemmódra állítjuk, és 180 fokra előmelegítjük.
Fogunk egy nagyobb serpenyőt és vajon, magas lángon a báránybordák mindkét oldalára kérget sütünk, 3-3 perc alatt. Ezután mehetnek a húsok a sütőbe fél órára. Egészen addig kell sütni, amíg teljsen omlóssá nem válnak.

Amíg sül a hús ugyanabba a serpenyőbe, mint amiben a bárányt sütöttük üvegesre sütjük a lilahagymát. Ezután beletesszük az alap-pasztát, és néhány percig folyamatos kevergetés mellett forraljuk. Ezután jöhet a paradicsompüré, amit rottyanásig főzünk. Ha ezzel is megvolnánk, jöhet a garam masala pasta. Ezt az indiai fűszerboltból lehet beszerezni. Az sem probléma, ha csak por alapú fűszerkeveréket sikerül venni, az is tökéletesen megfelel a célnak, de az üveges kiszerelésnek sokkal élénkebb az íze. Elfőzzük a szószban a fűszerkeveréket, közben ízlést szerint sózzuk. Most jöhet a tejszín. Besűrítjük a szósz, végül hozzáadjuk a görögszénát. Ezzel meg is volnánk az isteni indiai szósszal.

Amint kész van a bárány, tálalunk. Rizzsel és/ vagy indiai naan kenyérrel szervírozzuk.

Bon apetit!

 

süti beállítások módosítása