Tréfli

Indiai csicseriborsós Chana Masala

2017. január 26. - Hársfalvai Hajnalka

Ezzel a recepttel már régóta kacérkodom, de eddig még nem mertem elkészíteni, mert féltem tőle, hogy kevésbé lesz ízgazdag, mint amiket eddig csináltam. Hála istennek tévedtem. Egyszerűen mennyei ez a fogás. A csicseriborsó kívül kicsit roppanós, belül vajpuha, és mindez egy csodás szószban teljesedik ki.

img_3053.JPG

Nem tudom, hogy India melyik részén őshonos ez a fogás, de amikor még Mumbaiban jártam, ott kóstoltam először. Gondolkodtam már rajta, hogy vajon mi a titka a konyhájuknak, de egyszerűen varázslatos. Amikor az ember megkóstol egy-egy ételt, érzi, hogy a fűszerek versengenek egymással, hogy ki domináljon. Ugyanakkor ebben az ízharcban valamilyen különös oknál fogva harmónia is van. Bár nem sok időt töltöttem Indiában, de azt éreztem, hogy az ottani emberek is hasonlóak. Olyan nyugodtan éldegélnek, mintha megállt volna az idő. Talán azért mert hisznek egy következő életben, vagy azért mert annyian vannak, hogy végül mindig valaki megoldja az adott problémát. Igazán nem tudom, hogy mi az oka. Amíg kint voltam, néztem az utcákon lézengő embereket, aztán megfigyeltem, hogy hogy viselkednek a munkahelyen, vagy a boltban. Az volt az érzésem, hogy fele olyan sebességgel élnek, mint mi, európai emberek. Ami a munkaszervezési folyamatokat illeti, azon is meglepődtem kicsit. Minden munkamenetre legalább kétszer annyi embert kapacitálnak, mint mi. Például egy irodában van külön egy kávéfőző személyzet, van aki elviszi a tárgyalószobáig, és onnan átveszi egy másik személy, aki felszolgálja, de leszedni már nem ugyanaz szedi le, hanem egy negyedik ember, egy ötödik pedig elmosogatja :-) Lehet, hogy a konyha kultúrájuk is azért lett ilyen sokféle, mert mindenki hozzátett egy kicsit a sajátjából.

Na de a hosszú bevezető után jöjjön végre a recept:

Hozzávalók 4 főre:

- 250 g csicseriborsó (egy éjszakával előtte beáztatva) - semmiképp se használjunk konzervet, mert az megöli a lelkét az ételünknek.

- 4-5 evőkanál sűrített paradicsompüré

- 3 evőkanál garam masala

- 2 evőkanál zöld csili paszta / ha friss csilit használunk akkor elég egy kis példány belőle alaposan összeturmixolva, mert ahogy mondani szokás kicsi a bors, de erős

- 3-4 gerezd fokhagyma

- 4 ág koriander

- 1 lime

- 1 kávéskanál őrölt kömény

- só

- 1 kisebb reszelt gyömbér

- 1 kávéskanál kurkuma

- 1 nagyobb paradicsom felkockázva

- joghurt a tálaláshoz

- (ha szeretjük a fanyarkás ízeket, akkor tehetünk bele egy kis kanál mangóport is, de ez el is hagyható)

A zúzott fokhagymát megfuttatjuk egy kis olajon, hozzáadjuk a csiliszószt, majd jöhet a paradicsompüré. A paradicsompürébe beletesszük az összes fűszert és a friss koriandert is. Kicsit összefőzzük, majd felöntjük 2 dl vízzel. Ezután hozzáadjuk a korábban beáztatott csicseriborsót, és közepes lángon főzzük legalább egy óráig. Ha kell szükség szerint pótoljuk a vizet. Akkor tekinthetjük késznek, ha megkóstolva kívül még kicsit roppan de belül teljesen puha. Amikor megfőtt, hozzáadjuk a kockára vágott paradicsomkockákat, és egy-két percig forraljuk. Azért szeretem csak a legvégén beletenni, mert így még frissebbek lesznek az ízek az ételünkbe, anélkül, hogy szétfőnének a paradicsomok.

Tálalásnál egy kanálnyi joghurtot teszünk a tetejére, illetve ha maradt a friss korianderből, azt is szórhatunk rá.

Jó étvágyat hozzá!

süti beállítások módosítása